Wanneer neemt een medewerker ontslag?

Wanneer neemt een medewerker ontslag?

10 oktober 2018 Uit Door 100% Werkgeverscoach

Als je medewerkers aan deze kenmerken voldoen, staan ze op het punt om ontslag te nemen

 

Voor een werkgever zijn er maar weinig verrassingen onaangenamer dan een werknemer die plots ontslag neemt.

Want een vertrekkende werknemer betekent: een nieuwe kracht moeten inhuren, en mogelijk het wegvallen van een belangrijke schakel in een proces.

Een slimme werkgever onderkent dan ook de symptomen waaraan je een werknemer met vertrekplannen herkent.

loon, Salariszaken, personeelszaken, hr ondersteuning,

“Het is voor een werkgever belangrijk om zulke zaken tijdig te onderkennen en er actie op te ondernemen”, zegt Lynn Taylor, arbeidsdeskundige en auteur van het boek Tame Your Terrible Office Tyrant: How to Manage Childish Boss Behavior and Thrive in Your Job.

 

“Het vertrek van werknemers kan een zware impact hebben, op de planning en de logistiek” zegt Michael Kerr, een veelgevraagd spreker en auteur van The Humor Advantage. “Het kan de cultuur binnen een bedrijf of team negatief beïnvloeden. En het kost tijd en geld om nieuwe mensen in te werken of te trainen. Kortom, hoe meer tijd een leidinggevende heeft om te anticiperen op veranderingen, des te beter.”

 Salariszaken, personeelszaken, hr ondersteuning,
Taylor en Kerr identificeren 14 mogelijke symptomen waaruit blijkt dat je medewerker op het punt staat om ontslag te nemen. Let wel, het zijn mogelijke symptomen, geen harde bewijzen.

Dit doen medewerkers die van plan zijn om van baan te veranderen:

Ze veranderen hun uiterlijk ingrijpend

Komen ze opeens extreem goed gekleed op kantoor? Dat kan erop wijzen dat ze die dag een sollicitatiegesprek hebben, zegt Kerr.

Maar ook het omgekeerde is mogelijk.

“Als iemand ongelukkig is op het werk, dan kan het zijn dat ze hun uiterlijk verwaarlozen. Er is immers toch niemand die echt op hen let, denken ze. Of het kan ze eenvoudigweg niets meer schelen,” zegt Taylor.

Ze nemen steeds vaker vrij

“Of ze melden zich steeds vaker ziek, of ze nemen vakantie en vrije dagen stukje bij beetje op om te solliciteren. Vakantiedagen en extraatjes cashen voordat ze vertrekken”, zegt Taylor.

Ze interesseren zich niet meer voor hun werk

Brengen medewerkers geen nieuwe ideeën meer in tijdens vergaderingen of leveren ze nauwelijks nog input voor nieuwe projecten? Verliezen ze de belangstelling voor details? Dikke kans dat ze klaar zijn met het werk.

Ze lijken zich schuldig te voelen

Lichaamstaal en gelaatsuitdrukkingen verraden dat je medewerker zich schuldig voelt. Dat kan een indicatie zijn dat degene een andere job zoekt of weet dat hij of zij binnenkort ontslag neemt.

Het lijkt wel alsof ze elke dag een slechte dag hebben

Iedereen heeft weleens een slechte dag. Medewerkers die geen lol meer hebben in hun werk hebben lijken elke dag een slechte dag te hebben.

Ze zijn niet prettig in de omgang

Volgens Kerr zijn zulke medewerkers sneller geïrriteerd en maken ze meer sarcastische opmerkingen over werkgerelateerde zaken dan gewoonlijk. Dat wijst op een fundamenteel verlies aan vertrouwen in de toekomst van het bedrijf.

Er is een grote verandering in hun leven gekomen

Een ingrijpende verandering in het gezinsleven of dat van de familie kan een reden zijn om ander werk te zoeken. Iemand kan een werkplek dichter bij huis zoeken vanwege mantelzorgtaken of willen werken in een minder stressvolle omgeving.

Hun productiviteit neemt af

Dalende sales, de targets niet meer halen, laat zijn met rapportages. Kortom: er wordt met de pet naar gegooid. Dat is een indicatie dat een medewerker zich losmaakt van het werk.

“Bij gedrag dat wijst op ‘presentisme’ – wel present, maar mentaal er niet helemaal bij – moeten de alarmbellen afgaan”, aldus Kerr.

Ze vliegen conflicten anders aan

“Kon je van sommige medewerkers in geval van werkgerelateerde onenigheid tegengas en tegenstand verwachten, en nu opeens niet meer? Dat kan komen doordat het ze niets meer kan schelen”, zegt Taylor.

Maar aan de andere kant: iemand die altijd heel meegaand was, kan voor hetzelfde geld opeens opstandig en weerbarstig zijn uit frustratie.

Als er langetermijnzaken of deadlines besproken worden, zijn ze duidelijk niet op hun gemak.
Als je medewerkers graziger weiden zoeken, dan zijn ze zichtbaar niet op hun gemak om over projecten te praten die meerdere maanden duren, zegt Taylor. “Als langetermijndeadlines op henzelf betrekking hebben, dan blijven ze vaag of niet betrokken.”

De geruchtenmachine draait

Neem medewerkers serieus die met geruchten of verhalen komen over anderen of die zeggen dat “iets speelt”. Collega’s op de werkvloer zitten meestal dichter bij het vuur dan jij en hebben eerder in de gaten wat er speelt, zegt Kerr.

Ze communiceren minder dan normaal

“Als je medewerkers erover denken om ontslag te nemen, communiceren ze minder vaak dan gebruikelijk – via e-mail, in persoonlijke gesprekken of in het algemeen.”

Hun routines veranderen plotseling

Als een werknemer ineens andere werktijden hanteert – hij of zij komt later op kantoor, werkt tot laat door of vraagt vaker vrij – kan dat zijn omdat diegene met ander werk of sollicitaties bezig is en dit probeert te combineren met hun huidige functie, zegt Kerr.

Je informeert of er iets mis is, maar krijgt nauwelijks respons

Zijn ze gesloten? Zijn ze niet geneigd om zaken die spelen met je door te nemen?

“Als je medewerker al bijna weg is, je vraagt of er iets speelt en het antwoord luidt dat er niets aan de hand is, dan is dat omdat ze mentaal al bij de volgende halte zijn”, zegt Taylor.

Bron: BI.nl

personeelzaken, personeeldiensten, medewerkers, medewerker, werkgever werknemer, loonadministratie,salarisverwerker, loon, salaris, salarisverwerking, loonadministrateur, alles over loon,salaris advies, hr scan,loonadministratie,salaris verwerking,wet en regelgeving,werkgevers ondersteuning,juridische personeelszaken,budgetcoach,verzuimkosten, ziekteverzuim, ziekteverzekering