Fiscale bijtelling auto 2020

Fiscale bijtelling auto 2020

27 september 2019 Uit Door 100% Werkgeverscoach

Op weg naar de 22%, de verhoging is onderdeel van het Klimaatakkoord.

 

Schaft u in 2020 een elektrische auto aan, dan betaalt u 8% bijtelling als de cap ten minsten maximaal € 45.000 is. Schaft u in 2021 een auto aan wordt het 12%, 2022 tot 2024 wordt het 16%, schaft u 2025 een elektrische auto aan, dan betaalt u 17% bijtelling bij een maximale cap van € 40.000 euro.

Bijtelling is het bedrag dat bij het loon wordt opgeteld als de “auto van de zaak” privé wordt gebruikt. Het is alleen verschuldigd als dit privégebruik meer dan 500 km per kalenderjaar bedraagt. Het algemene bijtellingspercentage bedraagt 22% van de catalogusprijs van de auto.

Bijtellingspercentages auto 2011 – 2020, bijtelling auto, auto percentage bijtelling,

Categorie verlaagde bijtelling

Er bestaat op dit moment alleen nog maar een categorie verlaagde bijtelling voor volledig elektrische auto’s. Die bedraagt 4% tot een maximum bedrag van 50.000 euro van de catalogusprijs. Voor het bedrag erboven geldt het algemene bijtellingspercentage van 22%. Uitzondering hierop zijn auto’s die op waterstof rijden.

Voor 2020 stond ook de 4% bijtelling gepland. Echter in het klimaatakkoord van eind juni is dit plan gewijzigd en loopt het bijtellingspercentage voor volledig elektrische auto’s de komende jaren op, tot 22% in 2026. Ook het maximum bedrag waarover de verlaagde bijtelling geldt wordt naar beneden bijgesteld en geldt vanaf 2020 ook voor auto’s die op waterstof rijden. Deze plannen zijn nog niet definitief.

 

Verhoging bijtelling privégebruik elektrische auto van de zaak

De bijtelling voor het privégebruik van de elektrische auto van de zaak is 4% van de cataloguswaarde tot € 50.000. Als de cataloguswaarde hoger is dan € 50.000, dan geldt over het meerdere een bijtellingspercentage van 22%. Als onderdeel van het op 28 juni 2019 door het kabinet overeengekomen Klimaatakkoord wordt de verlaagde bijtelling van 4% voor elektrische auto’s van de zaak (auto’s zonder CO2-uitstoot) vanaf 2020 als volgt verhoogd voor auto’s die in de betreffende jaren worden toegelaten op de weg voor een periode van maximaal zestig maanden:

bijtelling 2020, fiscale bijtelling 2020,CO2-uitstoot auto, bijtelling auto, belasting bijtelling auto,belasting op auto, bijtelling auto en belastingdienst, 2020-2025
Vanaf 2026 geldt voor een elektrische auto van de zaak dezelfde bijtelling als voor een gewone auto van de zaak.

Voor waterstofauto’s zal de cap op de cataloguswaarde niet gelden. Met ingang van 1 januari 2021 wordt dit ook uitgebreid naar zonnecelauto’s.

Accijnsverhoging diesel

De voorgenomen accijnsverhoging op benzine gaat niet door. De reden hiervoor is dat het kabinet de niet-elektrisch rijdende automobilist niet wil laten opdraaien voor de kosten die gepaard gaan met het stimuleren van elektrisch rijden. De accijns op diesel wordt zowel in 2021 als in 2023 met een cent verhoogd.

 

Hoe bereken je de bijtelling?

We berekenen de bijtelling aan de hand van de volgende rekensom. Neem de aanschafprijs van de leasewagen, inclusief BPM en BTW (bijvoorbeeld Renault Zoé 32.890 euro) en vermenigvuldig dit met het bijtellingstarief (bijvoorbeeld x 0,08 in 2020). Vermenigvuldig dit daarna met je inkomensbelasting. In dit voorbeeld valt de persoon in de belastingschijf 38,10%, dus x 0,381. Als je dit deelt door 12 heb je het maandbedrag.

Bijvoorbeeld:

32.890 x 0, 08 = 2.631 euro

 2.631  x 0,381 = 1.002 euro

Totaal:
1.002 euro / 12 = 83.50 euro netto maandelijkse bijtelling

 

Verkeersboetes 2020 verhoogd

Trap je graag wat harder op het gaspedaal? Rijd je graag zonder gordel? Wil je het stoplicht nog wel eens negeren? Dan is het oppassen geblazen, want verkeersboetes worden in 2020 duurder. Zie hier.

Zie ook:

Nederlandse autobezitters ,kosten auto, autokosten, autobelastingen.