
Werknemers gemotiveerd houden tijdens de coronacrisis !
2 april 2020 Uit Door 100% WerkgeverscoachVeel mensen voelen zich onzeker door de huidige coronacrisis. Managers moeten voorkomen dat hun personeel daardoor slechter gaat presteren. Daarbij is heldere communicatie en het tonen van waardering van groot belang. Regelmatig overleg zorgt ervoor dat u eventuele problemen vroeg kan signaleren en oplossen. Tips om het moreel van werknemers op peil te houden in een crisis als deze.
Nu het normale leven op z’n kop staat door de uitbraak van coronavirus voelen veel mensen zich onzeker. Als manager moet je goed in de gaten houden hoe uw thuiswerkende personeel zich door de crisis slaat.
Als u hen goed op de hoogte houdt van alle bedrijfsplannen en goed luistert naar hun noden en wensen blijft het moreel hoog. Daardoor blijven de prestaties van het bedrijf ondanks de crisis ook zo veel mogelijk ook op peil.
Maar hoe communiceert u goed en hoe kunt u het moreel van het personeel op andere manieren opkrikken? Hier tips voor u en uw medewerkers:
Overleg regelmatig
Door regelmatig te overleggen met je medewerkers kun je goed in de gaten houden hoe ze zich houden onder de crisis. Veel ziekmeldingen, gebrekkige samenwerking of verminderde inzet duiden op een negatieve sfeer. Als je regelmatig overlegt, kun je eventuele problemen ook vroeg aanpakken.
Communiceer helder
Communiceer direct en helder over belangrijke ontwikkelingen binnen het bedrijf. Zelfs als je slecht nieuws hebt of nog niet alle antwoorden klaar hebt, is communiceren altijd de beste optie. Bij gebrekkige communicatie ontstaan geruchten, misinformatie en mogelijk ook conflicten.
Beloon initiatief
Als manager moet je zorgen voor een omgeving waarin het nemen van initiatief, het bedenken van creatieve oplossingen en het tonen van leiderschap wordt aangemoedigd. Als je medewerkers ongemotiveerd raken, doen ze alleen wat hen expliciet wordt gevraagd en niet meer dan dat.
Geef (virtuele) schouderklopjes
Iedereen wordt graag gewaardeerd voor zijn of haar werk. Zorg dan juist ook in deze onzekere periode direct na een geleverde prestatie voor een (virtueel) schouderklopje. Dat kan eventueel financieel van aard zijn, maar maak het in elk geval persoonlijk.
Bied ondersteuning
Als je merkt dat teamleden deadlines missen of meer fouten maken dan gebruikelijk, vraag dan of ze niet te veel hooi op hun vork hebben genomen en bied ondersteuning. Daardoor voorkom je dat ze in een negatieve spiraal terechtkomen en hun taken blijvend slechter uitvoeren.
Bron:BI
Recente berichten
- ‘Geen zakelijke kilometers en bijtelling auto’ 5 augustus 2022
- Verlofregelingen rondom geboorte van en/of zorg voor kinderen 3 augustus 2022
- WAZO-uitkering 2 augustus 2022
- Loon, vrijgesteld loon en vergoedingen en verstrekkingen 1 augustus 2022
- Aangifte loonheffingen 2e halfjaar 2022 30 juli 2022
- De Wet sociale werkvoorziening (WSW) 27 juli 2022
- Onjuiste gedifferentieerde premie Aof 26 juli 2022
- Werknemersverzekeringen in de aangiften loonheffingen 20 juli 2022
- De vrije ruimte en eindheffingsloon 19 juli 2022
- Besluit inkomstenverhouding IKV 19 juli 2022
Populaire berichten
en extra
lage kosten
loonstroken.
En nog meer voordelen.
Neem snel contact op.