Salarisadministratie niet belangrijk voor accountants

Salarisadministratie niet belangrijk voor accountants

21 juni 2019 Uit Door 100% Werkgeverscoach

Salaris-/loonadministratie geniet geen prioriteit onder accountants. 75 procent van de accountants doet slechts voor de helft van hun klanten de salarisadministratie. Slecht 12 procent van de accountants verzorgt de loonverwerking voor driekwart of meer van hun klanten. In lijn met deze cijfers, geeft driekwart aan salarisverwerking minder belangrijk te vinden ten opzichte van andere diensten voor klanten. Zo blijkt uit een onderzoek van softwarebedrijf Exact onder 700 accountants.

 

salarisverwerking uitbesteden,loonverwerking,salarisverwerking, loonadministratie, alles over loon,salaris advies, hr scan,loonadministratie,salaris verwerking,wet en regelgeving,werkgevers ondersteuning,juridische personeelszaken,budgetcoach,verzuim oplossingen, verzekering ziekteverzuim, ziekteverzuimverzekering, verzekeringen,

Ruim de helft van de ondervraagden geeft aan niet van plan te zijn om de omzet uit salarisverwerking te vergroten. Van de kantoren die geen loonverwerking aanbieden zegt 62 procent dit ook in de toekomst niet te gaan doen.

 

Gebrek aan expertise

De grootste belemmering vormt het gebrek aan expertise, waardoor inhuur van externe experts noodzakelijk is. Zo blijft te weinig marge over waardoor een groot deel van de accountants payrollverwerking niet rendabel genoeg vindt om als dienst aan de klant te leveren. Die uitkomst komt voor Vera Lenaerts, sales consultant online payroll bij Exact, niet als een grote verrassing. Ze spreekt regelmatig partners van accountantskantoren die aangeven geen geld te verdienen met salarisadministratie. Lenaerts: ‘Als ik vraag waarom een deel dit dan toch in het servicepakket opneemt, krijg ik vaak als antwoord: ‘Het is een extra service richting de klant.’ Deze reactie suggereert dat klantvriendelijkheid en rendement niet samengaan. Dat klopt niet.’

 

Winstgevende salarisadministratie

Er zijn volgens Lenaerts drie tips om op een winstgevende én klantgerichte manier zelf salaris administreren:

  • Categoriseer klanten. Gaat het om cao- of uurloners of de verloning van directeur-grootaandeelhouders? En hoe zit het met variabele mutaties? De antwoorden op dit soort vragen bepalen grotendeels de tijd die u per klant kwijt bent. Daarom is het belangrijk om klanten te categoriseren en te bepalen hoe lang de salarisadministratie per klant duurt. Daardoor kunt u eerlijke tarieven vaststellen. Bovendien ontdek je op deze manier waar je een efficiencyslag kunt maken omdat direct duidelijk wordt welke verloningen weinig tijd kosten en welke veel.
  • Laat klanten digitaal en uniform mutaties aanleveren. U voorkomt uitzoekwerk en fouten wanneer klanten mutaties aanleveren via een (beveiligd) digitaal portaal in plaats van per e-mail, WhatsApp, Excel of op papier. U hoeft zich op deze manier immers alleen bezig te houden met uitzonderingen en controles. Intussen worden klanten niet opgezadeld met extra werk; ze moeten enkel handigheid krijgen in de nieuwe werkwijze. Willen klanten de loonaangiften goedkeuren voordat u ze definitief maakt? Dat kan bijvoorbeeld via een beveiligde app waarin alle informatie overzichtelijk bij elkaar staat, zodat de klant direct kan controleren of uren goed zijn verwerkt.
  • Geef personeel inzicht via een app. Niet alleen de klant maar ook zijn medewerkers kunnen profiteren van een salarisapp op de telefoon. U kunt via een app eenvoudig de loonstroken na verwerking digitaal naar het personeel sturen. Bovendien vinden medewerkers via de mobiele telefoon een overzicht van alle loonstroken, jaaropgaven en vakantiedagen. Ook kunnen ze er verlofaanvragen en overwerk registreren. Dit maakt dat de app niet alleen klantvriendelijk is, maar ook enorm tijdbesparend voor salarisverwerkers.

 

 

Zie ook:

 

werkgeverscoach, personeelszaken, werknemers- werkgevers,werkgeverschap,werkgevers advies,advies werkgevers,salariszaken, personeelszaken, hr ondersteuning,