Bijzonder uitstel van betaling na 1 oktober 2020

Bijzonder uitstel van betaling na 1 oktober 2020

29 augustus 2020 Uit Door 100% Werkgeverscoach

Heeft de werkgever betalingsproblemen door de coronacrisis?

Dan kan hij nog tot 1 oktober 2020 bijzonder uitstel van betaling aanvragen of dit laten verlengen. Wanneer het bijzonder uitstel van betaling afloopt, krijgt de werkgever 2 jaar de tijd om zijn schuld af te lossen. Nieuwe betalingsverplichtingen moet hij op de gebruikelijke manier voldoen.

salarisverwerking uitbesteden,loonverwerking,salarisverwerking, loonadministratie, alles over loon,salaris advies, hr scan,loonadministratie,salaris verwerking,wet en regelgeving,werkgevers ondersteuning,juridische personeelszaken,budgetcoach,verzuim oplossingen, verzekering ziekteverzuim, ziekteverzuimverzekering, verzekeringen,

Het besluit om tot 1 oktober bijzonder uitstel van betaling aan te kunnen vragen, betekent dat de periode van uitstel uiterlijk eindigt op 1 januari 2021. Daarbij gaat de Belastingdienst ervan uit dat de coronacrisis de komende maanden niet verergert. Als de ontwikkeling van het coronavirus met nieuwe of verscherpte maatregelen daar aanleiding toe geeft, gaan de Belastingdienst hier opnieuw naar kijken.

 

Hieronder vindt u een uitleg over de gevolgen van het einde van het bijzonder uitstel.

 

Nieuwe betalingsverplichtingen na afloop bijzonder uitstel

 

De betalingsverplichtingen die ontstaan na afloop van het bijzonder uitstel, moet de werkgever op de gewone manier voldoen. Stel, hij heeft uitstel tot 1 januari 2021. Dan moet hij op tijd belasting aangeven en betalen over deze tijdvakken: de maand december 2020 of de 13e vierwekenperiode van 2020. En daarna over de volgende tijdvakken.

Kan de werkgever niet op tijd betalen? Dan kan hij kijken of hij uitstel kan vragen of een betalingsregeling kan afspreken. Bij Betalen en ontvangen staat meer informatie over hoe hij dit doet en aan welke voorwaarden hij moet voldoen.

 

Betalingsregeling

In de periode waarin de werkgever bijzonder uitstel van betaling had, heeft hij een belastingschuld opgebouwd. De Belastingdienst biedt daarvoor een betalingsregeling aan. De werkgever krijgt van 1 januari 2021 tot 1 januari 2023 de tijd om zijn belastingschuld af te lossen. Hij betaalt dan 24 maanden lang elke maand een vast bedrag.

Misschien is het voor hem niet mogelijk de belastingschuld binnen 24 maanden af te lossen. In dat geval zoekt de Belastingdienst samen met de werkgever naar een oplossing. Bijvoorbeeld door hem langer uitstel te geven. Over de regels en voorwaarden voor een betalingsregeling of langer uitstel, staat meer informatie bij betalen en ontvangen.

 

Invorderingsrente

Als de werkgever een aanslag niet op tijd betaalt, moet hij normaal gesproken 4% invorderingsrente betalen vanaf het moment dat de betaaltermijn is verstreken. De Belastingdienst begrijpt dat veel ondernemers het de komende tijd financieel nog steeds moeilijk zullen hebben. Daarom blijft het tarief van de invorderingsrente 0,01% tot en met 1 december 2021. Dit zorgt ervoor dat de werkgever de komende tijd ook vrijwel geen rentekosten heeft op de belastingschuld die hij gaat aflossen.

 

Lees meer over invorderingsrente

 

Brief Belastingdienst

In december 2020 ontvangt de werkgever een brief van de Belastingdienst.
Daarin staat:

  • een voorlopig overzicht van zijn belastingschuld
  • de voorwaarden van de betalingsregeling
  • het maandbedrag van de betalingsregeling

In maart 2021 stuurt de Belastingdienst weer een brief met:

  • een definitief overzicht van zijn belastingschuld
  • (eventueel) het aangepaste maandbedrag van de betalingsregeling

 

Eerder aflossen

Als de werkgever vóór 1 januari 2021 al (een deel van) zijn belastingschuld wil aflossen, kan dat natuurlijk. Ook kan hij tussen 1 januari 2021 en 1 januari 2023 extra aflossen naast het vaste maandelijkse bedrag.

 

Meer informatie

Op belastingdienst.nl/coronavirus leest u meer over de Belastingdienst en de coronacrisis.

Op rijksoverheid.nl vindt u de Kamerbrieven Steun- en herstelpakket en Afbouw tijdelijke versoepeling uitstel van betaling in verband met covid-19.

 

 

Bron: belastingdienst.nl

 

nota Gedifferentieerde premies WGA en Ziektewet 2019, basis van UWV per werkgever de gedifferentieerde premies Werkhervatting Gedeeltelijk Arbeidsgeschikten (WGA) en Ziektewet voor flexibel personeel voor het premiejaar 2018 berekent. belastingdienst, fiscale zaken, belastingen, werkgeverscoach, salarisverwerker, loon, salaris, salarisverwerking, loonadministratie, alles over loon,salaris advies, hr scan,loonadministratie,salaris verwerking,wet en regelgeving,werkgevers ondersteuning,juridische personeelszaken