Vaste prijs voor leasefiets

Vaste prijs voor leasefiets

11 september 2018 Uit Door 100% Werkgeverscoach

Een fiets van de zaak gaat een vast bedrag van maandelijks een paar euro kosten. Wie zo’n fiets least, is straks af van de ingewikkelde boekhouding die daarbij komt kijken. Zo hoopt het kabinet meer forenzen op de fiets te krijgen, bevestigen Haagse bronnen.

Mensen gebruiken hun fiets of auto van de zaak ook vaak privé. Over die privékilometers moeten ze belasting betalen. Voor een leaseauto is dat overzichtelijk, doordat de Belastingdienst een vast bedrag bij het salaris optelt en daarover belasting heft. Maar voor een fiets moeten mensen precies bijhouden hoeveel kilometers ze afleggen voor hun werk en hoeveel in hun vrije tijd. Daarvan moeten ze dan weer kosten voor onderhoud en verzekeringen aftrekken. Dat levert heel wat gereken en gedoe op.

Vanaf 1 januari 2020 moeten mensen ook voor hun leasefiets een bedrag optellen bij hun inkomen, waarover ze belasting betalen. Voor zo’n fiets is dat zeven procent van de waarde. Een doorsnee fiets van de zaak kost daardoor een paar euro per maand.

Forfaitaire bijtelling fiets, fiets van de zaak, lease fiets, bijtelling fiets, werkgevers en fiets oplossing, 2020, investeringen in fietsinfrastructuur

 Nieuwe bijtelling fietsen

De nieuwe regels moeten ingaan op 1 januari 2020 en het makkelijker maken om een fiets van je werkgever privé te gebruiken. Een fiets kan met deze regeling dus dezelfde status krijgen als een leaseauto.

1 – Welke regeling is er nu?

Als je nu een fiets van de zaak regelt, mag je die ook privé gebruiken maar moet je wel precies bijhouden hoeveel kilometers je fietst en welk voordeel je daarvan ondervindt. Alle kosten mag je aftrekken van die uitkomst, te denken aan onderhoud, reparatie en in het geval van een E-bike ook het stroomverbruik. De resulterende papierwinkel vormt een barrière. Werkgevers kunnen er ook voor kiezen om hun personeel een lening te verstrekken of reiskosten te betalen voor de fietsforens.

2 – Hoe ziet het nieuwe plan eruit?

Het doel is vooral versimpeling en een einde aan alle administratie over privégebruik van je leasefiets. Een bijtelling van 7 procent zal al het privégebruik dekken vanaf 2020. Staatssecretaris Menno Snel van Financiën kondigde aan dat hij ‘graag mensen uit de auto op de fiets’ wil krijgen. “Met een simpele regeling wordt het hopelijk voor werkgevers een stuk aantrekkelijker om medewerkers op de fiets naar het werk te laten gaan.”

3 – Hoeveel moet ik betalen voor een leasefiets?

Er komt dus een bijtelling van zo’n 7 procent. Een gewone fiets ter waarde van 600 euro neer op 1,33 euro per maand. Een e-bike met een prijskaartje van 2000 euro kost dan 4,33 tot 5,75 euro per maand en voor een extra snelle pedelec moet je tot circa 10 euro extra neertellen.

4 – Hoe is het idee ontvangen?

Zowel ANWB als Bovag zijn positief, net als de RAI Vereniging, de Fietsersbond, leaseclub VNA en de ngo Natuur en Milieu. Deze groep organisaties pleitte al langer voor een dergelijke versimpeling van de regels. Bovag en de RAI Vereniging hopen dat de aanschaf van een duurdere e-bike of pedelec haalbaarder wordt voor meer mensen. Dat moet ook de druk op de autowegen verlichten, want een snelle batterijfiets kan fietsforenzen mogelijk voor meer werknemers aantrekkelijk maken aangezien afstanden kleiner worden.

5 – Gaat dit zeker door?

Dat weten we nog niet. Vooralsnog gaat het om een gerucht over een plan dat in de Miljoenennota staat die minister van Financiën Wobke Hoekstra op Prinsjesdag presenteert. Niettemin past het in de planning nadat de huidige regeling afloopt aan het eind van volgend jaar.

Zie ook:

Fiets van de zaak wordt aantrekkelijker

Forfaitaire bijtelling fiets, fiets van de zaak, lease fiets, bijtelling fiets, werkgevers en fiets oplossing, 2020, investeringen in fietsinfrastructuur